Η "αλλαγή" αυτή επηρεάζει την δυνατότητα αναχρηματοδότησης του χρέους σε δύο σκέλη:
* Κατά πρώτον επιτρέπει στο EFSF να αγοράζει ομόλογα κατευθείαν από το ελληνικό δημόσιο - με αυστηρότερες βέβαια δημοσιονομικές προϋποθέσεις - με επιτόκιο που θα κρίνεται όχι από την δευτερογενή αγορά αλλά από την συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών. Το γεγονός μάλιστα ότι το επιτόκιο του δανείου των 110 δισ. ευρώ μειώνεται στο 4,2% από το 5,2% δημιουργεί ένα επίπεδο συμφωνίας.
* Κατά δεύτερο επιτρέπει στο ελληνικό δημόσιο, εφόσον αυτό εγκριθεί από το EFSF, να αγοράσει από την ΕΚΤ (όταν αυτή αποφασίσει να τα πουλήσει στην δευτερογενή αγορά) τα ομολόγα που έχει στην κατοχή της και τα οποία η ΕΚΤ έχει αποκτήσει με τιμές αγοράς, δηλαδή πολύ χαμηλότερες από τις ονομαστικές. Αν υποθέσει κανείς ότι η διαφορά ονομαστικής και τιμής αγοράς είναι 25% και επιτραπεί στο ελληνικό δημόσιο να τα επαναγοράσει με ομολογιακό δάνειο από το EFSF (χαμηλότερου της αγοράς επιτοκίου) τότε αυτομάτως δημιουργείται ένα "κέρδος" (π.χ. το προαναφερθέν 25%) για την μείωση των δαπανών εξυπηρέτησης του χρέους.
Ο εν δυνάμει αυτός μηχανισμός "κρύβεται" πίσω από τις αποφάσεις της Ε.Ε. και αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικές πιέσεις στις αγορές οι οποίες με τον τρόπο αυτό φαίνεται να μπορούν να παρακαμφθούν. Το πως θα αντιδράσουν είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό.
Στην ίδια κατεύθυνση δηλαδή εκείνη της διευκόλυνσης της Ελλάδας λειτουργεί και η μείωση κατά μία μονάδα του επιτοκίου του δανείου των 110 δισ. ευρώ και η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής κατά 7,5 έτη.
Παράλληλα αυτό που έκανε μέχρι σήμερα η ΕΚΤ δηλαδή να αγοράζει από την δευτερογενή αγορά ελληνικά, ιρλανδικά και πορτογαλικά κρατικά ομόλογα, τώρα θα μπορεί να γίνεται από το EFSF μέχρι το 2013 και από το 2013 και μετά από το ESM.
Με τον τρόπο αυτό επιχειρείται η παράκαμψη των πιέσεων της αγοράς στην διαμόρφωση των επιτοκίων των ομολόγων στις προβληματικές οικονομίες της Ελλάδας, της Ιρλανδίας και της Πορτογαλίας, αφού στην έκδοση κρατικών ομολόγων θα μπορεί να εμφανίζεται ως άμεσος αγοραστής το EFSF, χωρίς διαμεσολαβητές τους primary dealers οι οποίοι διαμορφώνουν το ύψος των επιτοκίων αγοράς.
Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του capital.gr θα συνεχίσει να παρέχει χωρίς πλαφόν, ρευστότητα στις ελληνικές τράπεζες με εγγύηση τα χρεόγραφα του ελληνικού δημοσίου, παρά το γεγονός ότι την ίδια στιγμή θα αυξήσει το επιτόκιο δανεισμού μέσα στον Απρίλιο.
Με την "αλλαγή" αυτή που προβλέπει η σημερινή απόφαση της Ευρωζώνης - η οποία βέβαια θα πρέπει να εγκριθεί στις 24 - 25 Μαρτίου από την τακτική Σύνοδο Κορυφής - η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μπορεί να αρχίσει να αποσύρεται σιωπηρά και σταδιακά, χωρίς τυμπανοκρουσίες από την αγορά κρατικών ομολόγων, όπως είχε αποκαλύψει το Κεφάλαιο και το capital.gr τον περασμένο Δεκέμβριο και στην θέση της μπαίνει το EFSF το οποίο θα μπορεί λόγω της δομής και της σύστασής του να έχει λόγο στην εφαρμογή και την πρόοδο των δεσμεύσεων των κυβερνήσεων, όπως της Ελλάδας, που θα δανειοδοτούνται πλέον μέσω της αγοράς κρατικών ομολόγων από αυτό.
Οι αλλαγές αυτές συνδέονται βέβαια με το γεγονός ότι μέσα στο 2011 και αρχής γενομένης από τον Απρίλιο, η ΕΚΤ αρχίζει να αυξάνει το βασικό κόστος δανεισμού. Το γεγονός αυτό θα έχει ως συνέπεια συνολικά την αύξηση των επιτοκίων δανεισμού, που θα καταστήσει ακόμα πιο δύσκολη την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές, ακόμα και αν τα εσωτερικά δημοσιονομικά στοιχεία της συμβαδίζουν απολύτως με τους στόχους του μνημονίου...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου