Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Ημέρα με την ημέρα η Τουρκία καθιστά την κατάσταση στο Αιγαίο μη ανατρέψιμη



Το ιταλικό σκάφος Explora
Σε διάβημα προς το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών προέβη η Ελλάδα, μετά από νέα πρόκληση της Τουρκίας, η οποία επιμένει να αμφισβητεί την υφαλοκρηπίδα του Καστελορίζου και να ισχυρίζεται ότι αυτή περιορίζεται μόνο στα χωρικά του ύδατα.
Η Αγκυρα εξέδωσε αγγελία προς ναυτιλλομένους δίνοντας άδεια σε ιταλικό ερευνητικό πλοίο να πραγματοποιήσει εργασίες σε θαλάσσια περιοχή ελληνικής δικαιοδοσίας. Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Γρηγόρης Δελαβέκουρας, η αγγελία αυτή της Τουρκίας είναι παράτυπη καθώς δεν έχει δικαιοδοσία στην περιοχή. «Τέτοιες πράξεις, που δεν εδράζονται στους κανόνες του διεθνούς δικαίου δεν μπορούν να επιφέρουν έννομες συνέπειες. Δεν επηρεάζουν τα ελληνικά δικαιώματα, που βασίζονται στο διεθνές δίκαιο. Η χώρα μας ενεργεί με αποκλειστικό γνώμονα τις προβλέψεις του Δικαίου της Θάλασσας και του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την προάσπιση των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων» πρόσθεσε.
Σε χθεσινή μας ανάρτηση θέσαμε το ερώτημα τι μπορεί να σημαίνει η περίεργη πορεία που προκύπτει για το διάσημο πλέον Ιταλικό ερευνητικό σκάφος EXPLORA απο την σχετική εξουσιοδότηση που του παρέχει η τουρκική NAVTEX της 22ας MAΡ.
Η πορεία του Explora
Οι συντεταγμένες των “waypoints” της πορείας ευρίσκονται μεταξύ αλλων εντός των ορίων της Ελληνικής χωρικής θάλασσας ΝΑ της Κρήτης – Νοτίως της Καρπάθου. Η πορεία περιλαμβάνει επίσης τμήματα εντός της Αιγυπτιακής και Κυπριακής χωρικής θάλασσας.
Προέκυψε κάποια de facto συμφωνία μεταξύ Τουρκίας – Αιγύπτου για την διευθέτηση της μεταξύ τους ΑΟΖ ; Ασφαλώς αυτό ερχεται σε δεύτερη μοίρα και εκείνο που μας απασχολεί είναι το ακρως ανησυχητικό φαινόμενο η Τουρκία να εξουσιοδοτεί ερευνες – εργασίες πλοίου τρίτης χώρας ΕΝΤΟΣ ελληνικής χωρικής θάλασσας, 78 περίπου ν.μ. απο το ΝΑ ακρο της Κρήτης, σε περιοχή οπου βάσει του διεθνούς δικαίου της θάλασσας (συνθήκη UNCLOS του 1983) τα ορια αυτής φθάνουν εως και τα 200 ν.μ.. λόγω του ανοικτού χαρακτήρα της θαλάσσιας αυτής περιοχής και περιλαμβάνεται απο πλευράς ευθύνης Ερεύνης – Διασώσεως στο ελληνικό FIR.
Οπως γράψαμε σχετικά στην ανάρτηση «τί ακριβώς συνέβη στο Καστελόριζο» το Ιταλικό σκάφος είχε ζητήσει ανάλογη εξουσιοδότηση απο τις Ελληνικές Αρχές που εξέδωσαν και την σχετική NAVTEX. Οι Τούρκοι προέβησαν σε απαράδεκτη επέμβαση ελέγχου και παρεμποδίσεως του εργου του Ιταλικού πλοίου ΕΝΤΟΣ ελληνικής περιοχής ευθύνης, χωρίς καμμία απολύτως ΕΜΠΡΑΚΤΗ ενέργεια αποκαταστάσεως της νομιμότητος απο ελληνικής πλευράς πλήν μιας ακόμη διαμαρτυρίας του ΥΠΕΞ.
Όπως προκύπτει και από δημοσίευμα του Πρώτου Θέματος οι Ιταλοί εζήτησαν την σχετική αδεια απο τις Τουρκικές Αρχές οι οποίες ως «αφεντικά» στην περιοχή την εδωσαν και εξέδωσαν την επίμαχη NAVTEX …
Για αλλη μια φορά, «προέβημεν εις διάβημα διαμαρτυρίας…»
Είναι προφανές οτι η Τουρκία αναβαθμίζει τις αξιώσεις της επί της ελληνικής χωρικής θάλασσας, οτι κλιμακώνει τις αμφισβητήσεις της και ενδεχομένως εχει ΗΔΗ προβεί σε διευθετήσεις θαλασσίων συνόρων με τα προκύπτοντα ασταθή καθεστώτα των ομόρων χωρών.
Θα γίνει αντιληπτό οτι οσο καθυστερεί η σαφής διακήρυξη της ελληνικής ΑΟΖ, οσο γίνεται αποδεκτή η de facto αμφσιβήτηση κυριαρχικών μας δικαιω μάτων και μάλιστα η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ των αποτελεσμάτων αυτών των ενεργειών απο τρίτα Κράτη (που απλώς ενδιαφέρονται να κάνουν την δουλειά τους και οχι για το «ιδιοκτησιακό καθεστώς» της περιοχής) τόσο καθίσταται μή αναστρέψιμη η κατάσταση;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου