Η “χρυσή γενιά” Ελλήνων εφοπλιστών και τα 2 τρισ. δολάρια ορυκτού πλούτου Share55 Πως Έλληνες εφοπλιστές διαπρέπουν στο εξωτερικό μεταφέροντας υδρογονάνθρακες για άλλους την ώρα που ορυκτός πλούτος αξίας ενδεχομένως άνω των $2 τρις. παραμένει «θαμμένος» κάτω από την ευθυνοφοβία των κυβερνώντων. Του Γιώργου Γ. Λιάρου Ενώ οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν στην διεθνή «επανάσταση» του φυσικού αερίου, στην Αθήνα η κυβέρνηση αδυνατεί να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να εκμεταλλευτεί τον φυσικό πλούτο του έθνους τη στιγμή που η χώρα το χρειάζεται περισσότερο. Και αυτό ενώ έχει ήδη αναδυθεί μια νέα γενιά «Χρυσών Ελλήνων» που με την επιχειρηματικότητά της, την .....οξυδέρκεια και την ευθυκρισία της μαγνητίζει την προσοχή των διεθνών αγορών και αναδεικνύεται σε ισάξιο διάδοχο εφοπλιστών- θρύλων όπως ήταν ο Ωνάσης, ο Λιβανός, ο Νιάρχος ή ο Καρράς. Τα deals Αγγελικούση, Προκοπίου Δύο κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές, ο Γιάννης Αγγελικούσης και ο Γιώργος Προκοπίου όπως έγινε γνωστό με διαφορά ενός 24ωρου την προηγούμενη εβδομάδα, έκλεισαν deals αξίας 2,5 δισ. δολ. για την ναυπήγηση 8 και 3 αντίστοιχα πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (ή LNG όπως είναι ευρύτερα γνωστά στις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές). Η ζήτηση για τέτοια καράβια είναι τέτοια που ο μεγαλύτερος πλοιοκτήτης του κόσμου ο Νορβηγός John Fredriksen αποφάσισε να βγάλει από την ναφθαλίνη ένα τέτοιο πλοίο ηλικίας 34 ετών (Μάλιστα! Σωστά διαβάσατε. Τριάντα τεσσάρων ετών). Πληρώνοντας μάλιστα και 10 εκατομμύρια για να το φρεσκάρει. Η «έκρηξη» της ζήτησης του αερίου Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Την περίοδο αυτή έχει ξεκινήσει αυτό που κάποιοι ήδη αποκαλούν η επανάσταση του αερίου. Η ενεργοβόρα παγκόσμια οικονομία στερημένη από την τονωτική ένεση της πυρηνικής ενέργειας μετά το ατύχημα τη Φουκουσίμα διψά για ετοιμοπαράδοτες εναλλακτικές πηγές όπως είναι το αέριο και όχι για πολλά υποσχόμενες και με τεράστιες κεφαλαιακές απαιτήσεις και πολύχρονες αποσβέσεις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (που ευαγγελίζεται η ελληνική κυβέρνηση ωσάν σύγχρονος Δον Κιχώτης). Γερμανία και Ιαπωνία που κατεβάζουν ταχύτητες στους πυρηνικούς τους αντιδραστήρες χρειάζονται τεράστιες επιπλέον ποσότητες αερίου για να καλύψουν το ελλειμματικό ενεργειακό τους ισοζύγιο. Και αν και υπάρχει αέριο σε γειτονικές χώρες όπως η Ρωσία ή το Κατάρ δεν υπάρχει απαραίτητα αρκετό μακροπρόθεσμα ενώ άμεσα αδυνατούν να καλύψουν τη ζήτηση για μεταφορά οι υπάρχουσες υποδομές. Η ανάγκη λοιπόν άμεση, η ζήτηση τεράστια και οι μεταφορικές δυνατότητες των επίγειων δικτύων αγωγών και του παγκόσμιου στόλου περιορισμένες. Τα πλοία LNG απλά σπανίζουν και τώρα πρέπει να φτιαχτεί στόλος για να μεταφέρει αέριο ανά τον πλανήτη. Η ευκαιρία προφανής και οι ισχυροί και οξυδερκείς χτίζουν ήδη capacity. Οι Έλληνες γράφουν και πάλι Ιστορία. Οι όμιλοι Αγγελικούση, Προκοπίου και Βαφειά είναι ήδη από τους ισχυρότερους στον κλάδο διεθνώς και πρωταγωνιστούν στους ανά τον πλανήτη διαγωνισμούς για μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα. Έτσι λίγο πρέπει να παραξενεύει το γεγονός ότι ο Γιάννης Αγγελικούσης θα πληρώσει 1,6 δισ. δολ για 8 πλοία σε δύο νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία (σπάει την παραγγελία για να παραλάβει νωρίτερα) και ο Γιώργος Προκοπίου 900 εκατ. δολ. για άλλα 3 τέτοια πλοία. Άλλωστε αμφότεροι κατέβηκαν και σε διεθνή διαγωνισμό της Gazprom για 15ετή συμβόλαια. Ελληνικό πετρέλαιο και αέριο αξίας τρισεκατομμυρίων Απορίας άξιον είναι όμως πρώτον, το γιατί η ελληνική κυβέρνηση δεν επιταχύνει τις διαδικασίες για την άντληση εξακριβωμένων κοιτασμάτων αερίου εντός μη διαφιλονικούμενων με την Τουρκία ΑΟΖ και, δεύτερον, γιατί δεν προχωρά και στην οριοθέτηση της ΑΟΖ της χώρας ώστε να εκμεταλλευθεί και τα περεταίρω μεγάλα επίσης αποδεδειγμένα κοιτάσματα. Η έκθεση του ΙΓΜΕ, του επίσημου συμβούλου του κράτους για μεταλλεύματα και ορυκτά μιλά για μεγάλες ποσότητες εκμεταλλεύσιμων υδρογονανθράκων ενώ άλλοι επιστήμονες εκτιμούν. Η ελληνική επιχειρηματικότητα πρωταγωνιστεί στον κλάδο διεθνώς και εδώ οι αρμόδιοι επιδεικνύουν εγκληματική αβελτηρία. Υπάρχουν επιστήμονες όπως ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μηχανικών Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης και ομότιμος ερευνητής της Γεωλογικής Υπηρεσίας του Καναδά, καθηγητής Αντώνης Φώσκολος και ο καθηγητής Θαλάσσιας Γεωλογίας και Γεωδυναμικής του Πανεπιστημίου Πατρών Αβραάμ Ζεληλίδης ο οποίοι κάνουν λόγο για δυνητικά κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αέριου αξίας μεγαλύτερης των 1,8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Το ζήτημα είναι κομβικής σημασίας για την καταχρεωμένη χώρα καθώς δρομολογήθηκαν διαδικασίες για την ενεργοποίηση του Εθνικού Φορέα Έρευνας και Εκμετάλλευσης Υδρογονανθράκων. Κατά την εκτίμησή τους και με βάση σχετικές μελέτες, όπως έρευνες Ελλήνων και ξένων επιστημόνων, υπολογισμούς γεωλογικών υπηρεσιών (όπως της Γαλλίας), καθώς και γεωλογικά δεδομένα, όπως είναι η ύπαρξη ηφαιστείων λάσπης νότια της Κρήτης προκύπτουν τα εξής: • Το Αιγαίο διαθέτει γύρω στα 750 εκατομμύρια βαρέλια πετρέλαιο, σε έξι κοιτάσματα ανατολικά της Θάσου. • Στη Δυτική Ελλάδα εκτιμάται ότι μπορεί να υπάρχουν 1,5 δισ. βαρέλια πετρελαίου, αξίας 150 δισ. δολαρίων, καθώς και • 500 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ισοδύναμα με 3,2 δισ. βαρέλια πετρελαίου και αξίας επίσης 150 δισ. δολαρίων. • Τεράστια κοιτάσματα υδρογονανθράκων βρίσκονται και στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης. • Η ευρύτερη περιοχή στην οποία περιλαμβάνεται και η περίφημη «Λεκάνη του Ηροδότου» μπορεί να περιέχει πέντε τρισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Η αξία τους ανέρχεται σε 1,5 τρισ. δολάρια.
Η “χρυσή γενιά” Ελλήνων εφοπλιστών και τα 2 τρισ. δολάρια ορυκτού πλούτου
Πως
Έλληνες εφοπλιστές διαπρέπουν στο εξωτερικό μεταφέροντας
υδρογονάνθρακες για άλλους την ώρα που ορυκτός πλούτος αξίας ενδεχομένως
άνω των $2 τρις. παραμένει «θαμμένος» κάτω από την ευθυνοφοβία των
κυβερνώντων.
Του Γιώργου Γ. Λιάρου
Ενώ οι
Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν στην διεθνή «επανάσταση» του φυσικού
αερίου, στην Αθήνα η κυβέρνηση αδυνατεί να αρθεί στο ύψος των
περιστάσεων και να εκμεταλλευτεί τον φυσικό πλούτο του έθνους τη στιγμή
που η χώρα το χρειάζεται περισσότερο. Και αυτό ενώ έχει ήδη αναδυθεί μια
νέα γενιά «Χρυσών Ελλήνων» που με την επιχειρηματικότητά της, την .....οξυδέρκεια
και την ευθυκρισία της μαγνητίζει την προσοχή των διεθνών αγορών και
αναδεικνύεται σε ισάξιο διάδοχο εφοπλιστών- θρύλων όπως ήταν ο Ωνάσης, ο
Λιβανός, ο Νιάρχος ή ο Καρράς.
Τα deals Αγγελικούση, Προκοπίου
Δύο
κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές, ο Γιάννης Αγγελικούσης και ο Γιώργος
Προκοπίου όπως έγινε γνωστό με διαφορά ενός 24ωρου την προηγούμενη
εβδομάδα, έκλεισαν deals αξίας 2,5 δισ. δολ. για την ναυπήγηση 8 και 3
αντίστοιχα πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (ή LNG όπως είναι
ευρύτερα γνωστά στις διεθνείς ναυτιλιακές αγορές). Η ζήτηση για τέτοια
καράβια είναι τέτοια που ο μεγαλύτερος πλοιοκτήτης του κόσμου ο Νορβηγός
John Fredriksen αποφάσισε να βγάλει από την ναφθαλίνη ένα τέτοιο πλοίο
ηλικίας 34 ετών (Μάλιστα! Σωστά διαβάσατε. Τριάντα τεσσάρων ετών).
Πληρώνοντας μάλιστα και 10 εκατομμύρια για να το φρεσκάρει.
Η «έκρηξη» της ζήτησης του αερίου
Ας
πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Την περίοδο αυτή έχει ξεκινήσει
αυτό που κάποιοι ήδη αποκαλούν η επανάσταση του αερίου. Η ενεργοβόρα
παγκόσμια οικονομία στερημένη από την τονωτική ένεση της πυρηνικής
ενέργειας μετά το ατύχημα τη Φουκουσίμα διψά για ετοιμοπαράδοτες
εναλλακτικές πηγές όπως είναι το αέριο και όχι για πολλά υποσχόμενες και
με τεράστιες κεφαλαιακές απαιτήσεις και πολύχρονες αποσβέσεις
ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (που ευαγγελίζεται η ελληνική κυβέρνηση ωσάν
σύγχρονος Δον Κιχώτης).
Γερμανία
και Ιαπωνία που κατεβάζουν ταχύτητες στους πυρηνικούς τους αντιδραστήρες
χρειάζονται τεράστιες επιπλέον ποσότητες αερίου για να καλύψουν το
ελλειμματικό ενεργειακό τους ισοζύγιο. Και αν και υπάρχει αέριο σε
γειτονικές χώρες όπως η Ρωσία ή το Κατάρ δεν υπάρχει απαραίτητα αρκετό
μακροπρόθεσμα ενώ άμεσα αδυνατούν να καλύψουν τη ζήτηση για μεταφορά οι
υπάρχουσες υποδομές. Η ανάγκη λοιπόν άμεση, η ζήτηση τεράστια και οι
μεταφορικές δυνατότητες των επίγειων δικτύων αγωγών και του παγκόσμιου
στόλου περιορισμένες. Τα πλοία LNG απλά σπανίζουν και τώρα πρέπει να
φτιαχτεί στόλος για να μεταφέρει αέριο ανά τον πλανήτη.
Η
ευκαιρία προφανής και οι ισχυροί και οξυδερκείς χτίζουν ήδη capacity. Οι
Έλληνες γράφουν και πάλι Ιστορία. Οι όμιλοι Αγγελικούση, Προκοπίου και
Βαφειά είναι ήδη από τους ισχυρότερους στον κλάδο διεθνώς και
πρωταγωνιστούν στους ανά τον πλανήτη διαγωνισμούς για μακροχρόνια
ναυλοσύμφωνα. Έτσι λίγο πρέπει να παραξενεύει το γεγονός ότι ο Γιάννης
Αγγελικούσης θα πληρώσει 1,6 δισ. δολ για 8 πλοία σε δύο νοτιοκορεάτικα
ναυπηγεία (σπάει την παραγγελία για να παραλάβει νωρίτερα) και ο Γιώργος
Προκοπίου 900 εκατ. δολ. για άλλα 3 τέτοια πλοία. Άλλωστε αμφότεροι
κατέβηκαν και σε διεθνή διαγωνισμό της Gazprom για 15ετή συμβόλαια.
Ελληνικό πετρέλαιο και αέριο αξίας τρισεκατομμυρίων
Απορίας
άξιον είναι όμως πρώτον, το γιατί η ελληνική κυβέρνηση δεν επιταχύνει
τις διαδικασίες για την άντληση εξακριβωμένων κοιτασμάτων αερίου εντός
μη διαφιλονικούμενων με την Τουρκία ΑΟΖ και, δεύτερον, γιατί δεν προχωρά
και στην οριοθέτηση της ΑΟΖ της χώρας ώστε να εκμεταλλευθεί και τα
περεταίρω μεγάλα επίσης αποδεδειγμένα κοιτάσματα. Η έκθεση του ΙΓΜΕ, του
επίσημου συμβούλου του κράτους για μεταλλεύματα και ορυκτά μιλά για
μεγάλες ποσότητες εκμεταλλεύσιμων υδρογονανθράκων ενώ άλλοι επιστήμονες
εκτιμούν. Η ελληνική επιχειρηματικότητα πρωταγωνιστεί στον κλάδο διεθνώς
και εδώ οι αρμόδιοι επιδεικνύουν εγκληματική αβελτηρία.
Υπάρχουν
επιστήμονες όπως ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Μηχανικών Ορυκτών
Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης και ομότιμος ερευνητής της Γεωλογικής
Υπηρεσίας του Καναδά, καθηγητής Αντώνης Φώσκολος και ο καθηγητής
Θαλάσσιας Γεωλογίας και Γεωδυναμικής του Πανεπιστημίου Πατρών Αβραάμ
Ζεληλίδης ο οποίοι κάνουν λόγο για δυνητικά κοιτάσματα πετρελαίου και
φυσικού αέριου αξίας μεγαλύτερης των 1,8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.
Το ζήτημα
είναι κομβικής σημασίας για την καταχρεωμένη χώρα καθώς δρομολογήθηκαν
διαδικασίες για την ενεργοποίηση του Εθνικού Φορέα Έρευνας και
Εκμετάλλευσης Υδρογονανθράκων. Κατά την εκτίμησή τους και με βάση
σχετικές μελέτες, όπως έρευνες Ελλήνων και ξένων επιστημόνων,
υπολογισμούς γεωλογικών υπηρεσιών (όπως της Γαλλίας), καθώς και
γεωλογικά δεδομένα, όπως είναι η ύπαρξη ηφαιστείων λάσπης νότια της
Κρήτης προκύπτουν τα εξής:
• Το Αιγαίο διαθέτει γύρω στα 750 εκατομμύρια βαρέλια πετρέλαιο, σε έξι κοιτάσματα ανατολικά της Θάσου.
• Στη Δυτική Ελλάδα εκτιμάται ότι μπορεί να υπάρχουν 1,5 δισ. βαρέλια πετρελαίου, αξίας 150 δισ. δολαρίων, καθώς και
• 500 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ισοδύναμα με 3,2 δισ. βαρέλια πετρελαίου και αξίας επίσης 150 δισ. δολαρίων.
• Τεράστια κοιτάσματα υδρογονανθράκων βρίσκονται και στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κρήτης.
• Η
ευρύτερη περιοχή στην οποία περιλαμβάνεται και η περίφημη «Λεκάνη του
Ηροδότου» μπορεί να περιέχει πέντε τρισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Η
αξία τους ανέρχεται σε 1,5 τρισ. δολάρια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου